Kto zajmuje się bezdomnością zwierząt?
Opieka nad bezdomnymi zwierzętami oraz zapobieganie bezdomności są w Polsce zdecentralizowane i należą do zadań własnych gmin. Każda z nich samodzielnie decyduje, w jaki sposób będzie je realizowała i jakie fundusze przeznaczy – w granicach przepisów zawartych w ustawie o ochronie zwierząt. Oznacza to, że kontrola realizacji tych obowiązków jest bardzo trudna.
Dotyczy to kontroli instytucjonalnej, o czym świadczy fakt, że Naczelna Izba Kontroli objęła kontrolą jedynie 14 spośród 2479 wszystkich gmin w Polsce (ok. 0,6%). Ale dotyczy także kontroli społecznej – zarówno organizacje pozarządowe, jak i obywatelki, obywatele po pierwsze musieliby zebrać i przeanalizować dokumentację. Po drugie należałoby podjąć odpowiednie działania: wystosować uwagi, zgłosić wniosek o przeprowadzenie kontroli lub zainicjować reakcję społeczną. A wszystkie te działania w każdej gminie osobno. Serwis bezdomne-zwierzeta.pl ma ułatwić przynajmniej ten pierwszy krok.
Jakie dokumenty przygotowują gminy?
Najważniejszym dokumentem, który określa, w jaki sposób gmina będzie działać w obszarze bezdomności zwierząt, jest Gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt. Zgodnie z ustawą gminy są zobowiązane do przyjęcia programu co roku, do 31 marca. Przygotowuje go wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a zatwierdza rada gminy lub miasta.
Program musi zawierać informacje o tym, w jaki sposób gmina będzie:
zapewniać miejsce w schronisku dla bezdomnych zwierząt,
opiekować się wolno żyjącymi kotami i je dokarmiać,
odławiać bezdomne zwierzęta,
zapewniać obowiązkową sterylizację/kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt,
poszukiwać nowych właścicieli dla bezdomnych zwierząt,
zapewniać usypianie ślepych miotów,
gwarantować miejsce dla zwierząt gospodarskich (musi znaleźć gotowe do współpracy gospodarstwo rolne),
organizować całodobową opiekę weterynaryjną dla zwierząt zranionych w wypadku drogowym.
Dodatkowo gmina może umieścić w programie plan znakowania oraz sterylizacji/kastracji zwierząt w gminie.
Przy każdym elemencie programu musi zostać podana kwota, jaką gmina planuje na niego przeznaczyć oraz wskazany sposób jego realizacji. Zadania mogą być realizowane przez zewnętrzne podmioty, z którymi gmina ma podpisane umowy, lub przez jednostki budżetowe gminy. Część zadań może być realizowana przez gminę sąsiednią an podstawie umowy międzygminnej w zamian za przekazaną na ten cel dotację.
Gmina powinna przygotowywać raporty lub podsumowania z wykonanych zadań, a także sprawozdania z wykonania programu. Gmina powinna także przeprowadzać kontrole wykonywania podpisanych umów i sporządzać protokoły z kontroli. Każda gmina posiada również kopie faktur za usługi wykonane z opieką na bezdomnymi zwierzętami lub działaniami zapobiegającymi ich bezdomności.
Czy warto przeanalizować program w swojej gminie (lub mieście)?
Jak najbardziej! To najważniejszy dokument określający organizację opieki nad bezdomnymi zwierzętami i zapobieganie bezdomności. Raport NIK wskazuje, że żadna z 14 skontrolowanych gmin nie zaplanowała i nie zapewniła opieki nad zwierzętami w prawidłowy sposób.
Do błędów w programach należały niewskazanie konkretnych sposobów realizacji zadań oraz kwot finansowania, a także brak niektórych elementów wymaganych w ustawie o ochronie zwierząt. Program ma charakter wykonawczy, dlatego powinien wskazywać konkretnego wykonawcę zadań oraz szczegółowo określać sposób wydatkowania środków finansowych.
Duża cześć gmin nie określiła wymagań sanitarnych czy środowiskowych, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu poszczególnych zadań, a umowy, które podpisywały gminy, były nieprawidłowe. Cześć podmiotów nie miało odpowiednich zezwoleń albo zostały wybrane bez wymaganych procedur. Opiekę powierzano przytuliskom lub hotelom, które nie są objęte nadzorem weterynaryjnym, a odławianie zwierząt – podmiotom bez odpowiedniego wyposażenia.
W ponad połowie skontrolowanych programów stwierdzono, że na terenie gminy nie występuje problem bezdomnych zwierząt i w związku z tym nie zapewniono miejsc dla kotów w schroniskach. Zdarzały się przypadki nieprawidłowego ustalenia zasad opieki nad kotami wolno żyjącymi.
Projekty programów dotyczących bezdomności zwierząt muszą być przesłane organizacjom społecznym do zaopiniowania. Część z gmin nie tego zrobiła, narażając przez to uchwały na nieważność i doprowadzając do tego, że programy nie działały od wskazanego w ustawie 31 marca.
Większość gmin nie wprowadziła dwóch najskuteczniejszych metod zapobiegania bezdomności psów i kotów, czyli dofinansowanie chipowania (znakowania) oraz zabiegów kastracji/sterylizacji. W gminach, gdzie takie programy obowiązują, warto sprawdzić, jaki jest poziom dofinansowania, warunki jego uzyskania oraz czas trwania. Gminy powinny także rozpowszechniać informacje o programie i edukować społeczność w tym zakresie.
Ważne jest również sprawdzenie, jak daleko od gminy znajduje się schronisko, które zapewnia opiekę bezdomnym zwierzętom. Część schronisk było usytuowanych na tyle daleko, że w gminach tworzono tymczasowe miejsca przetrzymywania zwierząt. Nie jest to jednak działanie zgodne z prawem, ponieważ takie miejsca nie były objęte ani nadzorem weterynaryjnym, ani przepisami, które określiłyby wymogi weterynaryjne. Duża odległość schroniska od gminy może też zwiększać koszty umieszczania w nim zwierząt.
Schroniska i podmioty je prowadzące muszą spełniać wymogi weterynaryjne określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 20 stycznia 2022 r. Wymagań nie spełniało jednak prawie 80 % skontrolowanych przez NIK schronisk.
„W 57,1 % kontrolowanych schronisk pomieszczenia nie spełniały wymogów dotyczących minimalnej powierzchni lub wysokości, a psy były utrzymywane w grupach powyżej wymaganej liczebności. W czterech placówkach skala przekroczeń wskazywała na znaczące przepełnienie. W 28,6 % schronisk zidentyfikowano sytuacje naruszające dobrostan zwierząt, m.in. brak ochrony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. W 35,7 % podmiotów nie wyodrębniono prawidłowo pomieszczeń służących zwierzętom lub wybiegów dla psów. W połowie schronisk wystąpiły nieprawidłowości związane z zapewnieniem psom wyjścia na wybieg lub spacer nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu. W większości schronisk (64,3 %) nie zapewniono opieki nad zwierzętami w sposób określony ww. rozporządzeniem: nie przeszkolono osób sprawujących opiekę nad zwierzętami, opieka nie była sprawowana całodobowo lub nie powierzono zadań osobie, która odpowiadałaby za przestrzeganie przepisów w sprawie wymagań weterynaryjnych i o ochronie zwierząt.
(…)
W 28,6 % schronisk części zwierząt nie poddawano obowiązkowej kastracji lub sterylizacji, bądź nie egzekwowano zobowiązania adoptującego do realizacji tych zabiegów, po wydaniu zwierzęcia do adopcji. W 42,9 % schroniskach nie wprowadzono do odpowiednich baz danych informacji o oznakowaniu zwierzęcia lub dokonano tego z opóźnieniem. W większości schronisk nieprawidłowo prowadzono także wykazy zwierząt w nich przebywających.
(…)
Blisko 30 % prowadzących schroniska nieprawidłowo rozliczyła się z powierzonych zadań.” (Raport NIK)
Podmioty, które chcą prowadzić schronisko, muszą otrzymać zezwolenie wydane przez władze gminy. Rady gminy powinna przyjąć uchwałę, w której określone zostały wymagania, jakie musi spełniać podmiot wnioskujący o udzielnie zezwolenia. Większość skontrolowanych gmin nie wypełniła swoich obowiązków w tym zakresie: nie opracowały wymagań do uzyskiwania zezwolenia, udzielały zezwoleń niezgodnie z wymaganiami albo powierzyła prowadzenie schroniska lub wyłapywanie zwierząt podmiotom bez wymaganego zezwolenia.
Czy warto analizować inne dokumenty?
Gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt to jeden z wielu dokumentów, które są wytwarzane przez organy publiczne z racji wykonywania tego zadania. Dlatego warto również zainteresować się innymi materiałami, które są informacją publiczną i powinny być publicznie dostępne.
Należy do nich wspomniana już uchwała określająca zasady udzielania zezwoleń na prowadzenie schroniska oraz same zezwolenia. Dokumenty te będą dostępne na bezdomne-zwierzeta.pl w dalszym toku rozwoju serwisu. Każda osoba może o nie wnioskować już teraz w trybie dostępu do informacji publicznej.
Władze gmin powinny monitorować wykonanie zadań, które określono w programach, a także informować o ich realizacji. Nie robiło tego jednak ponad 90% skontrolowanych jednostek. Gminy powinny także prowadzić kontrole podmiotów, którym powierzono wykonanie zadań. W przypadku schronisk kontrola powinna łączyć się z wizytacją, a nie ograniczać się do analizy dokumentacji. Tylko w taki sposób gmina jest w stanie rzetelnie sprawdzić, czy opieka nad zwierzętami jest zapewniona w sposób właściwy i czy zapewniono dobrostan zwierząt.
Dlatego warto sprawdzić, czy i jak często gmina sporządza sprawozdanie z wykonania programu. Można także sprawdzić, czy gmina przeprowadza kontrole w schronisku oraz przejrzeć protokoły pokontrolne i ustalić, czy miała miejsce wizytacja schroniska.
Na koniec warto sprawdzić, czy gminy prowadzą jakiekolwiek działania o charakterze informacyjno-edukacyjnym na temat bezdomności zwierząt, jaka jest ich jakość oraz czy gminy monitorują ich skuteczność.
Ty też możesz realnie wpłynąć na los bezdomnych zwierząt w swojej gminie!
Każdy i każda z nas jest wstanie działać na rzecz polepszenia sytuacji bezdomnych zwierząt w gminie. Możesz przede wszystkim monitorować decyzje podejmowane w Twoim samorządzie – sprawdzić, jaki program dotyczący bezdomności zwierząt został zatwierdzony.
Warto zweryfikować, w jaki sposób gmina przewiduje wykonanie obowiązkowych punktów opieki i jakie finansowanie zapewnia. Czy finansowanie poszczególnych elementów zmieniło się – i dlaczego? Czy gmina przygotowuje sprawozdania z wykonania programu? Z jakimi podmiotem gmina podpisała umowę na zapewnienie opieki zwierzętom? Czy w umowie ze schroniskiem są zagwarantowane odpowiednie warunki dla zwierząt? Czy gmina regularnie kontroluje schronisko i jakie są wyniki tej kontroli?
Wszystkie dokumenty możesz otrzymać w trybie dostępu do informacji publicznej. Część z nich jest lub będzie w przyszłości opublikowana na bezdomne-zwierzeta.pl. Warto prosić swoją gminę o informacje i dokumenty, a później przeanalizować otrzymane odpowiedzi.
Być może najważniejszym, a jednocześnie najbardziej zaniedbanym komponentem wydaje się być zapobieganie bezdomności. Brakuje jednak danych o tym, jaki procent gmin realizuje programy mające na celu przeciwdziałać zjawisku, w szczególności finansowanie chipowania (znakowania) oraz sterylizacji/kastracji zwierząt. Połowa skontrolowanych przez NIK gmin nie posiadała takich programów.
Jeśli Twoja gmina nie zapewnia darmowego chipowania (znakowania) ani darmowej lub dofinansowanej kastracji/sterylizacji, możesz skierować do urzędu gminy/miasta petycję w tej sprawie. Warto zebrać wokół niej większą liczbę mieszkańców i mieszkanek. Można przygotować taką petycję w wersji online i udostępnić do podpisania przez internet – np. w serwisie petycjeonline.com lub innym.
Problem bezdomności zwierząt w Polsce
Bezdomność zwierząt w Polsce wynika przede wszystkim z niewłaściwych zachowań społecznych, do których należą porzucanie zwierząt przez ich właścicieli oraz niewłaściwe zabezpieczenie kojca, posesji, mieszkania prowadzące do ucieczek. Sytuacji szkodzi dodatkowo możliwość rozmnażania zwierząt bez kontroli oraz kupienia lub otrzymania zwierzęcia bez większych trudności. Jako przyczyny wskazuje się też mody na dane rasy zwierząt (które w pewnym momencie się kończą) oraz słabe wyedukowanie społeczeństwa w tematach związanych z bezdomnością zwierząt.
Nie znamy dokładnych liczb zwierząt bezdomnych w Polsce. W odróżnieniu od większości krajów Unii Europejskiej chipowanie (znakowanie) psów i kotów oraz rejestrowania ich w bazie danych nie jest obowiązkowe. Według danych Głównego Lekarza Weterynarii (raport roczny) w 2023 roku było w Polsce 117 169 zwierząt, które przebywały w 230 schroniskach. Według szacunków organizacji The State of Pet Homelessness Project w raporcie z maja 2024 roku 950 tys. psów i kotów jest bezdomnych, co stanowi 8% wszystkich psów i kotów w Polsce.
Bezdomność zwierząt towarzyszących staje się coraz większym problemem. Liczba psów i kotów w schroniskach wyraźnie spadła w latach 2019-2021, jednak od tego czasu utrzymuje się na stałym (i wysokim) poziomie. Zwiększają się natomiast koszty opieki nad bezdomnymi zwierzętami ponoszone przez gminy. Według raportu NIK brakuje jednak pełnych danych na ten temat.
Więcej o bezdomności zwierząt muszą się dowiedzieć zarówno instytucje państwowe oraz społeczne, jak też przede wszystkim obywatelki i obywatele.